Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky

reportáže psané v HTML

Patent, co položí půlku webů

Když loni vyšel v Týdnu žebříček stovky nejbohatších Čechů, se zájmem jsem se podíval, z jakých řad se naši „bohatýři“ rekrutují:

  1. restituenti
  2. finanční spekulanti

A jen výjimečně lidé, kteří skutečně něco vymysleli či vytvořili.

Jaký mají finanční spekulanti přínos pro lidskou společnost? Selským rozumem: peníze vznikly jako univerzální prostředek pro směnu zboží a služeb. A firmy jsou produkční jednotky téhož. Jenže peníze a firmy se jako takové staly také zbožím či předmětem služeb, navíc nesmírně výnosným. Čím jsou ale pak podložené?

Microsoft vs. Eolas 0:1

Na tohle jsem si vzpomněl při čtení Filosofova (poněkud nešťastně pojatého) článku o chystané změně fungování ActiveX prvků webových stránek. Což jsou Flashe, audio-video přehrávače, Java aplety, vkládané PDF, sIFR atd. Tyto objekty bude nutné nejprve kliknutím aktivovat (dřív se uvažovalo o nutnosti potvrdit výstražný dialog, takže díky za tu aktivaci). Což tvrdě postihne především komerční sféru Internetu, vlastně ji vrátí o hezkých pár let zpět.

Příčinou je prohraný spor Microsoftu se společností Eolas Technologies Inc. Ta drží vágní patent z roku 1998 na vkládání a spouštění aktivních prvků ve webovém prohlížeči (aplety, pluginy). Zažalovala Microsoft, v roce 2003 spor vyhrála a soud nařídil Microsoftu vyplatit $521 000 000 odškodného a změnit chování Internet Exploreru. Eolas může samozřejmě zažalovat i ostatní tvůrce prohlížečů.

Než budete nadávat na šéfa Eolas, který kvůli hloupé půl miliardě dolarů naštval celý IT svět, zamyslete se, jak byste jednali vy, mít v trezoru třeba patent na JPEG ;)

Souvislost

Abych patentový spor uvedl do souvislosti s prvním odstavcem. Jaká je motivace legálně podnikat a něco tvořit? S rizikem, že vás právní cestou zničí spekulant. Že jen těžko spekulanta přerostete. Nebo se staneme všichni spekulanti a civilizace půjde do háje?

V těchto věcech mám dnes už celkem jasno, ale psát to tu nechci.

Dva měsíce na předělání půlky Internetu

Aby se dopad prohraného sporu na Internet co nejvíce minimalizoval, připravil Microsoft společně s dalšími postiženými firmami (Adobe, RealNetworks, Apple) řešení, jak vkládat aktivní prvky bez nutnosti ruční aktivace. Webmasteři mají dva měsíce na to, aby své stránky předělali.

Ono řešení je kus programového kódu, který netvořili softwaroví architekti, ale právníci. Nehledejte v něm logiku. Je potřeba, aby objekt byl vložen externím skriptem. Třeba pomocí document.write(). Ano, bez JavaScriptu ani ránu. A tento skript musí být umístěn v jiném souboru a do HTML vložen přes

<script src="i_love_software_patents.js">
</script>

Kdo bude další na řadě?

Karma body: 30. Líbil se vám článek?

Komentáře » přidat

  1. avatar [1] frettie: nový

    A to je cesta do zahuby … jak vlastne chceme fungovat dal? :)

    Posláno 3. 4. 2006 v 15.00 | Odpovědět
  2. avatar [2] thingwath: nový

    Jsem podobnými věcmi (neváhal bych sem zařadit i doménové spekulanty) mírně znechucen, tak se k tomu nechci moc vyjadřovat.

    Spíš by mě zajímalo, ve větě

    Jde o programový kód, který netvořily softwaroví architekti, ale právníci.

    je to netvořily opravdu špatně, nebo jsem jenom blb a mám vážný problém?

    A ještě, jsem si jistý, že komentář je zbytečný, ale ty radiobuttony mám ujeté (jsou nad popiskem), což díky použití labelů nevadí, ale i tak. (Epiphany 2.14.0 (Gecko 1.7))

    Posláno 3. 4. 2006 v 15.14 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [3] llook
    Na komentář reagoval [5] David Grudl
  3. avatar [3] llook: nový

    [2] thingwath: Správně by byly softwarové architektky.

    Posláno 3. 4. 2006 v 15.21 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [4] thingwath
  4. avatar [4] thingwath: nový

    [3] llook: Jo, ale jaký větný člen jsou ti právníci, to si nejsem vůbec jistý…

    Posláno 3. 4. 2006 v 15.22 | Odpovědět
  5. avatar [5] David Grudl: nový

    [2] thingwath: samozřejmě „netvořili“. Problém je, že Nucleus/BLOG:CMS neumí náhledy, takže článek si přečtu a opravím chyby teprve po publikování. Prosím tímto vždy prvních 50 čtenářů, aby omluvili sníženou kvalitu :-)

    Posláno 3. 4. 2006 v 15.24 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [14] rarouš
  6. [6] Rekin: nový

    Tak a máme to … Za chvíli se někdo ozve, že má patent na to a ono …

    Jsem zvědav, zda Eolas zažaluje i ostatní …

    Posláno 3. 4. 2006 v 15.38 | Odpovědět
  7. [7] Čelo: nový

    Počkat, počkat. Apríl byl snad v sobotu ne?

    Posláno 3. 4. 2006 v 15.41 | Odpovědět
  8. avatar [8] MiSHAK: nový

    Ono to bude ještě zajímavé :-) No bude sranda, jak na to zareágují hostingy resp. free hostingy… no zase out of topic

    Posláno 3. 4. 2006 v 15.43 | Odpovědět
  9. [9] paranid: nový

    Spekulanti a sotwarové patenty mě pěkně serou. Nemohl by tento právní problém mít následky jen v USA? Proč by nějaký tamní spor měl ovlivňovat zbytek světa?

    Posláno 3. 4. 2006 v 16.02 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [12] David Grudl
  10. avatar [10] noname: nový

    být Microsoftem, tak převedu firmu účetně do ČR. Tady jim paroubek zařídí nulové daně po dobu 5 let, patentové právo zde neexistuje, soudy zde trvají 5 let a když má člověk dost peněz, tak skončí libovolně tak jak si dotyčný přeje. Když je pak rozhodnutí uznáno světovým soudem za nesprávné, tak pokutu zaplatí ČR.

    Posláno 3. 4. 2006 v 16.15 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [13] Tomik
    Na komentář reagoval [18] Laki
  11. avatar [11] Daniel Srb ben Abraham: nový

    La Trine
    Apríl celý apríl

    Posláno 3. 4. 2006 v 16.22 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [12] David Grudl
  12. avatar [12] David Grudl: nový

    [9] paranid: Nevylívej s vaničkou dítě. To, že mají v USA špatně vyřešenou patentovou politiku, neznamá, že patenty jsou špatné. Těžko říct, co by mělo horší následky, jestli zrušení patentů nebo jejich ponechání v současné podoba. (viz také Softwarové patenty)

    [11] Daniel Srb ben Abraham: jo, kéž by… Mrkni na tiskové zprávy Microsoftu.

    Posláno 3. 4. 2006 v 16.33 | Odpovědět
  13. avatar [13] Tomik: nový

    [10] noname: A pak že tady mají firmy špatně podnitatelské zázemí, když by se tady Microsoftu tak dařilo… :-)

    Posláno 3. 4. 2006 v 16.36 | Odpovědět
  14. avatar [14] rarouš: nový

    [5] David Grudl: Můj systém náhledy umí, ale stejně to opravuju až z publikovanýho článku – o týden později :D Jinak co ti brání použít Texy! ala Ajax jako plug-in do Nuclea? ;)

    Posláno 3. 4. 2006 v 16.53 | Odpovědět
  15. [15] GEe: nový

    Pokud vím, softwarové patenty se právě řesí v parlamentu EU, 15. 3. 2006 neuspěli zastánci patentů. Doufám, že neuspějí vůbec. viz

    aktuální dění můžete sledovat na: „ffii“: http://swpat.ffii.org/

    Posláno 3. 4. 2006 ve 20.32 | Odpovědět
  16. avatar [16] Petr Gürth: nový

    jinak ten, kdo ma nainstalovanou takovou tu peknou zaplatu od MS, tak tuto super vlastnost muze vyzkouset jiz nyni.

    Posláno 3. 4. 2006 ve 21.09 | Odpovědět
  17. avatar [17] David Grudl: nový
    Posláno 3. 4. 2006 ve 21.24 | Odpovědět
  18. [18] Laki: nový

    [10] noname: To si asi Microsoft pekne zavaril… V USA je podnikatelske prostredi velmi vyspele a vse kolem obchou se tam dela jen nekolik dni a ne mesicu jako u nas. Navic je tam celkem prijatelna danova polika. Kdyby byl MS v CR, musel by penize, tere dava do vyzkumu predat statu ve forme ruznych dani :-(

    Posláno 3. 4. 2006 ve 21.26 | Odpovědět
  19. [19] carnero: nový

    Ano, přesně toho jsem se děsil. Že se programování stane dalším oborem lidské činnosti, kde nepracují osoby povolané, ale právníci. Chjo.

    Posláno 3. 4. 2006 ve 22.36 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [20] thingwath
  20. avatar [20] thingwath: nový

    [19] carnero: Civilizace s sebou stejně jako vše ostatní nese nějaké ty režijní náklady… Otázka je, kdy to už začne být příliš :-)

    Posláno 3. 4. 2006 ve 23.11 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [25] xom
  21. [21] Petr: nový

    Aha.. ted uz je mi jasne,co se mi to deje s flashovyma reklama a proc na ne musim klikat dvakrat ;)

    Posláno 3. 4. 2006 ve 23.13 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [22] Roj
  22. avatar [22] Roj: nový

    [21] Petr: Netusim, kolikrat musim klikat na flashove reklamy, protoze na ne neklikam :-)

    Posláno 3. 4. 2006 ve 23.45 | Odpovědět
  23. avatar [23] Tomik: nový

    Když o tom tak přemýšlím, vidím alespoň jedno pozitivum, ač je pravda, že na některé typy stránek se flash hodí (např. prezentace hudebni skupiny), jsem toho názoru, že velmi podobného výsledku lze dosáhnou i pomocí pouhého xHTML/CSS/JS.

    A doufám, že tohle alespoň trochu nakopne ty „webdesignéry“, co cpou všude flash, se nad sebou zamyslet.

    Nemám nic proti flashi, ale prostě jsem toho názoru, že to není ideální prostředek na internetovou prezentaci a že většinou lze udělat dost podobný vysledek i mnohem přístupněji.

    Posláno 4. 4. 2006 v 7.01 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [25] xom
    Na komentář reagoval [50] Spacek
  24. avatar [24] Gringo: nový

    Vic takych patentu, ať to tu mužem rovnou zabalit…

    Jak se řika tady u nas:
    Každy kdo ma ďuru v řiti, chce prachy.

    Posláno 4. 4. 2006 v 8.37 | Odpovědět
  25. [25] xom: nový

    [23] Tomik:

    Cpou všude Flash..

    Flash je prostředek, který umí spousty grafických prvků, které bys třeba JS vykreslil, ale nezdálo by se mi to zrovna elegantní, něco jiného je web přeplácaný nevkusným Flashem a web s decentními flashovými doplňky a nebo kvalitní čistě flashová prezentace (třeba jako tato http://okaydave.com/)

    A zajímalo by mne, proč tolik nemáš Flash rád, není to třeba tím, že ho plně neovládáš? Lidé se snaží vyhýbat věcem, kterým zase až tolik nerozumí a dostávají se do hloubek věcí druhých, stejně extrémních, mnohdy i více.. btw já s Flashem nic neumím, ale nezatracuji ho

    [20] thingwath: Takže konec HTTP do roka a do dne? ;o) Nebo se založí nějaký další protokol, LHTTP® (Licensed Hypertext Transfer Protocol), na kterém budou moci publikovat pouze Certifikované domény s Certifikovanými redakcemi.. Fakt čekám, až někdo přijde s tím, že má patentovanou latinku a že nechce abychom ji jen tak zadarmo používali, tak se asi vrhneme na open source azbuku.. ;o)

    Posláno 4. 4. 2006 v 9.12 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [26] Andrew
    Na komentář reagoval [28] Tomik
  26. [26] Andrew: nový

    [25] xom:

    • Mám rád jaderné elektrárny. Měl jsem moc rád Concorde. Ani jednu z těch věcí neumím ovládat. Ani maličko. Ale mám je rád. Mimo jiné protože jsou v rukou lidí – odborníků – kteří je ovládat umí.
    • Nemám rád Flash. Neovládám ho. A nemám ho rád, protože DRTIVÁ většina lidí, kteřé ho používají, jsou diletanti.
    Posláno 4. 4. 2006 v 10.09 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [28] Tomik
  27. [27] Rekin: nový

    Jo přesně tak … ono to není tak špatné, a reklama přes to neprojde :o)

    Posláno 4. 4. 2006 v 11.25 | Odpovědět
  28. avatar [28] Tomik: nový

    [25] xom: Čekal jsem, zda se najde, někdo, kdo bude takto reagovat (tím nechci říct, že bych Tvůj názor nějak znevažoval, naopak). Ano, přiznávám se, že s Flashem neumí úplně dokonale. Nemám nic proti multimediálním prezentacím typu http://okayda­ve.com/ (mimojiné opravdu vynikající prezentace), které by asi opravdu daly dost zabrat v klasickém HTML, ale jak pěkně poznamenal [26] Andrew:, prostě si myslím, že lidí, kteří dokážou udělat kvalitné a dobře použit(ý)elný flash je strašně málo a že (jak napsal [26] Andrew:) DRTIVÁ většina dělá ve flashi přeplácané sra*ky.

    Měl jsem na mysli, že tito lidí se snad zamyslí a (protože už nedosáhnou tak lehce stejného výsledku), žačnou dělat kvalitní statické prezentace. Samozřejmě profík, kterému to bude vrtat hlavou, si s tím nějak poradí a dál bude dělat kvalitní flashe.

    Posláno 4. 4. 2006 ve 13.00 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [29] xom
  29. [29] xom: nový

    [28] Tomik: Já o tom s Andrewem ještě diskutoval na ICQ, ale snažil jsem se říct, že technologie sama o sobě nemůže za své špatné použití či dokonce i zneužití..

    Posláno 4. 4. 2006 ve 13.10 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [30] Tomik
  30. avatar [30] Tomik: nový

    [29] xom: S tím naprosto souhlasím, taky jsem se snažil, aby ten původní příspěve vypadal, že pomlouvám ty co s tím flashem neumí zacházet, nikoli ty co s ním umí zacházet, nebo technologii jako takovou. :-)

    Posláno 4. 4. 2006 ve 13.40 | Odpovědět
  31. avatar [31] MiSHAK: nový

    Hm… diskuse se zajímavě vyvíjí.

    Pánové! Zkuste už přestat používat ty hvězdičky a nazývejte věci, tak jak se jmenují…

    Tvůrce .swf souborů – (rádoby) grafik, nebo taky člověk, co chce mnoho říct a neumí nic a takových člověkůch je mnohem více…

    Tvůrce Webů – (vetšinou) „programátor“ nebo absolvent kurzu Jak si vytvořit webovskou stránku – specializace na tagy table a font…

    Mě to rve duši a někomu to urve od úst pár slov, ale prosím držte se někdy tématu.

    No a já si pujdu zabruslit…

    Posláno 4. 4. 2006 v 15.36 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [32] Andrew
  32. [32] Andrew: nový

    [31] MiSHAK: A nejlepší je nadávat na offtopic a sám k tématu nic neříct. A když už, tak něco ve smyslu, že swf dělá grafik nebo taky ne-grafik a weby někdo, koho dotyčný není schopen pojmenovat, nebo taky někdo jiný, takže vlastně všichni mohou dělat všechno. Tos nám chtěl říct? Nějak z toho nejsem moudrý. Radši půjdu naprogramovat pár font-tagů. ;)

    Posláno 4. 4. 2006 v 16.03 | Odpovědět
  33. avatar [33] Roj: nový

    On topic.
    Ja su rad, ze to MS projel. Flash jsem si nainstaloval pred mesicem a honem jsem musel pridavat Flashblock, abych vubec mohl pouzivat web. Jestli Eolas zaridil neco podobneho, diky mu za to a ja sna d jeste zacnu podporovat SW patenty :-)

    Posláno 4. 4. 2006 v 17.08 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [34] Rdm
    Na komentář reagoval [35] thingwath
  34. [34] Rdm: nový

    [33] Roj: Eolas si akorát naplnil a kapsy a vymyslel si pěkně hloupou věc o aktivaci prvku.

    Souhlasím s tím, že flash spousta lidí neumí na stránce použít, ale to neznamená, že ho budem úplně odmítat. Flash se hodí na spoustu věcí, které v html možna realizovatelné jsou (s pomocí javascriptu), ale bylo by to mnohonásobně náročnější než když to vyřešíte právě flashem (např. prezentace nových filmů).

    Jen s údivem koukám na to, že to odskákal jen MS, když ten patent porušují všichni (Mozilla, Opera..).

    Co mi však vadí (bohužel aktualizace se již u mne do IE stáhla automaticky), že krok s aktivací poškozuje nyní všechny – uživatele, kteří musí nyní aktivovat prakticky cokoliv (ten patent se netýká jen flashe) a tím je zdržuje a i provozovatele webů, protože když se nebude reklama (nebo cokoliv jiného) hned hýbat tak nemusí zaujmout a tím pádem bude méně úspěšná.

    Posláno 4. 4. 2006 v 17.22 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [35] thingwath
    Na komentář reagoval [42] Roj
  35. avatar [35] thingwath: nový

    [34] Rdm:, [33] Roj: Já třeba Flash na webu odmítám… nenaistalováním Flash pluginu do prohlížeče, což mi přijde jako přiměřený postup. Rozhodně ne tak, že budu schvalovat podobně zvrhlý patent na kterém se jakási firma napakuje a jediná investice z její strany byla do právníků.

    Pokud by to jako vedlejší efekt mělo zmizení Flashe, můžeme se sice uklidňovat, že je to přínos (teď je jedno jestli je nebo není), ale to je stejné jako odpálit u sebe v pokoji atomovou bombu a těšit se tím, že to přinejmenším naštve protivnou sousedku. Na tomhle tratíme až na akcionáře Eolasu my všichni.

    Nevidím důvod se radovat ať už by to na Flash mělo jakýkoliv vliv.

    Posláno 4. 4. 2006 v 17.38 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [36] Tomik
    Na komentář reagoval [37] Rdm
    Na komentář reagoval [42] Roj
  36. avatar [36] Tomik: nový

    [35] thingwath: Ha, tak už na mě přišli, ale já jsem vážně koupil ty akcie Eolasu čistě náhodou. Já z toho vážně namám radost.

    Ne, vážně: já z toho radost nemám, jen se snažím se svým přístupem (zasranej optimizmus) vykřesat úplně ze všeho alespoň něco pozitivního… :-)

    Posláno 4. 4. 2006 ve 20.27 | Odpovědět
  37. [37] Rdm: nový

    [35] thingwath: No odmítáni flashe – to je věc názoru a já Vám ho neberu, na výběr má každý, buď si plugin nainstaluje nebo ne. Ale v téhle diskuzi se zapomíná na to, že se to netýká jen flashe, ale všech aktivních prvků tedy např. i přehrávání videa.

    Jako mi osobně nevadí, že se Eolas na tom napakoval. Mi vadí ten zvrhlý nápad se změnou chování prohlížeče a navíc když se to (zatím) týká jen MS. Ten nejbohatší to odskákal za všechny.

    Jen tak na okraj: tahle změna způsobí pěknou finanční škodu, protože každý kdo to bude chtít obejít tím javascriptem to bude muset předělat – i kdyby to byla práce jen na půl hodinky, tak i za nic chce ten člověk, který to bude dělat zaplatit. Takže se ještě bude někdo s Eolasem soudit a ten o tu nabytou pulmiliardu zase příjde. Ale to už zacházím do extrémů. :-D

    Posláno 4. 4. 2006 ve 20.47 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [39] llook
  38. avatar [38] Roman: nový

    Pokial som dobre cital plati to iba pre MS Explorer a pripadne closed source projekty. Open source by malo byt „safe“. Inak pokial spravne chapem tak je Eolas 100% v prave kedze tento patent predtym ponukali Microsoftu a Microsoft az neskor tieto riesenia pouzil ako konkurencnu vyhodu, co znaci ze tento napad proste ukradli. Nieco je tu http://www.emailbattles.com/…dahdadhj_jf/ a nieco je tu http://www.ucop.edu/…rt1qanda.htm dufam ospravedlnujem sa ak sa to tu uz mihlo.

    Posláno 5. 4. 2006 v 1.13 | Odpovědět
  39. avatar [39] llook: nový

    [37] Rdm: S Eolasem? Ten přece nemůže za to, že Microsoft neprávem použil jeho patent. A Microsoft nikde negarantuje, že IE bude úplně stejně fungovat i zítra.

    Posláno 5. 4. 2006 v 15.32 | Odpovědět
  40. [40] zjoova: nový

    právníci jsou větný člen zbytečný

    Posláno 5. 4. 2006 v 18.10 | Odpovědět
  41. avatar [41] sway: nový

    Hmm, priste nekdo prijde s patentem na < a > a vsechny weby budou muset platit za pouzivani dle vyskytu…deti deti, kam ten svet speje…

    -sway

    Posláno 5. 4. 2006 ve 20.12 | Odpovědět
  42. avatar [42] Roj: nový

    [34] Rdm:, [35] thingwath: Samozrejme to byl joke. Ve skutecnosti SW patenty nesnasim. Ale Eolas jaksi bojuje na nasi strane, ze dostal do problemu spolecnost, ktera je nejvetsim zastancem podobnych zvrhlosti jako SW patenty. Tak at plati, az zcerna :-)

    Posláno 5. 4. 2006 ve 21.22 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [43] Rdm
  43. [43] Rdm: nový

    [42] Roj: Nemám nic proti tomu, aby MS zaplatil za to, že porušil patent, klidně ta částka může být i 5× větší, ale proč musel ještě změnit chování prohlížeče? Mám teď jeden web, kde flash je, a protože se mi už IE aktualizoval, tak zjišťuju jaký je to hnus. Flash se nenačítá a když jsem se snažil rozchodit nějak ten javascript, který to má obejít tak mi to nechtělo šlapat.

    Nevíte někdo jak se ten javascript používá? Pokud ano, tak mi prosím napište: mail@smajlici.info

    díky

    Posláno 7. 4. 2006 v 15.52 | Odpovědět
  44. avatar [44] roman: nový

    Tak, a uz je to v critical updates.. mozeme zacat klikat ;-)

    Posláno 12. 4. 2006 v 10.15 | Odpovědět
  45. [45] Leo: nový

    ActiveX? Tyka se i AJAXu nebo ne (ten v IE bez ActiveXu nebeha co vim). Leo

    Posláno 12. 4. 2006 v 18.25 | Odpovědět
  46. [46] RD: nový

    Kde je problém? Vždyť ty flashe jedou jen když na ně najedete tak chtějí aktivaci, ale fungují i bez ní, nějak mi uniká o co vlastně jde :)

    Posláno 12. 4. 2006 v 19.40 | Odpovědět
  47. avatar [47] pavlix: nový

    Už jsem myslel, že jsi diskutoval o ICQ ;-)

    Posláno 16. 4. 2006 ve 12.07 | Odpovědět
  48. avatar [48] --==[FReeZ]==--: nový

    Komentář berte s nadsázkou
    Tak a ještě by to chtělo zrušit už konečně ten hnusný šmejd JavaScript a také bych zcela zakázal flash, animované gify, změnu kurzorů a v podstaťě jsem pro to, aby se zakázalo všechno co se samo od sebe na monitoru pohybuje, bliká, má zvuk na pozadí, je nevalidní a nebo vytvořené pomocí šablony nebo nějakého cizího systému, tím by se výrazně zvýšila kvalita veškerých webových prezentací a jednodušše kdo by porušil některý z bodů, dostal by tvrdou sankci, veškeré peníze by šly do státní kasy, aby bylo čím plýtvat. Také by se měli zrušit veškeré reklamy na webu a konečně by internet přestal vydělávat lidem peníze a začal by se používat k jednomu z jeho prvotních účelů. (prvotní účel byla komunikace a předávání důležitých informací, ale také vzdělávání) Jo a někdo by měl zavést hodnotící systém obsahu a kvality stránek, to aby se mi už vůbec neukazovaly ty lamerské hnusné bastly vytvořené v MS Office a nejraději bych zrušil indexování do vyhledávačů u všech stránek, vytvořených z nějaké šablony nebo vygenerované jiným programem, ještě lépe zrušte někdo už konečně všechny nevalidní stránky =)

    • ActiveX by se měl zakázat
    • JavaScript také
    • Internet Explorer úplne vymazat a spálit všechny zálohy jeho zdrojových kódů
    • FLASH by nemělo být možné přehrávat standardně na webu (tzn. defaultně vypnut)
    • technologie .NET je zkaza, pryc s ni
    • Microsoft Visual Studio je jeste vetsi zkaza, fuj

    Prosadil bych

    • Linux
    • Vsechno by muselo splnovat standardy, to co neprojde validatorem nebude na web nahrano
    • Veskery komercni software bych zakazal umistovat na web a ten co tam je bych postupne vyhladil

    Snad jste se pobavili
    Bill Gates by mel jit do plynove komory, Linus Towarlds by mel nastoupit na jeho misto =)

    Posláno 19. 4. 2006 v 6.36 | Odpovědět
  49. [49] von Banhoff: nový

    proč nemám rád flash?
    1/ čekáná, čekání a čekání, prostě 80% doby při prohlížení většiny flash webů koukáš na preloader

    2/nejdou zvětšovat/zmenšovat texty

    3/velká část flash webů se otvírá do nového okna bez ovládacích prvků

    4/problematické používání tlačítka zpět, ukládání do bookmarků (nejde uložit konkrétní stránka, ale celý site, což hodně omezuje použití) , ukládání stránek, kopírování textů, vyhledávání (přímo na webu), tisk stránek

    5/nedostatečné využití plochy prohlížeče, nutnost při obsáhlejších webech stále rolovat, všechno je pidi

    6/problémy s versemi flash pluginů

    7/nemožnost otvírání odkazů z flashe (myšleno do nového tabu – což nás vrací do msie pravěku, co se týče pohodlí browsení)

    ale možná že za většinu negativ mohou spíše flash developeři, kteří používají flash na věci, na které se nehodí a k uživatelům nepřátelským způsobem a ne technologie sama, na některé typy prezentací se naopak hodí

    Posláno 20. 4. 2006 v 8.08 | Odpovědět
  50. avatar [50] Spacek: nový

    [23] Tomik: Smozrejme, nicmene nektere veci v nicem jinem neudelas, mrkni treba na www.best-net.cz jak by jsi neco takoveho chtel resit v JS to bych chtel videt, berte to tak ze FLASH je-li uzivan rozumne , jsou-li swf soubory delane do urcite velikosti a maji za ucel zatraktivnit stranku klienta – a ze to dost umi – samozrejme neni-li grafik uplna lama, tak je to maximalne efektivni vec. Nicmene delat formulare a dalsi nesmysly ve flesi je absolutne nedostatecne at uz se bavime o SEO apod.

    Posláno 23. 4. 2006 ve 2.13 | Odpovědět
  51. avatar [51] Spacek: nový

    A co MICROSOFT provedl za aktualizaci EXPLOZERU :-))
    tak z toho jsem tedy na vetvi , aby mi nejhorsi prohlizec na teto planete (bohuzel nejpouzivanejsi) zakazoval pouzivani nejake jine technologie nez je od MICROSOFTU a to FLASHe je na to nakopat je do zadku.
    KILL BILL :-))

    Posláno 23. 4. 2006 ve 2.16 | Odpovědět
  52. avatar [52] majo: nový

    platte mi, ja mam patent na internet :-) …cislo uctu:563216495785

    Posláno 25. 4. 2006 ve 13.20 | Odpovědět
  53. [53] RisingRed: nový

    Ok, nicméně tento patent je na spouštění aplikací cizích programů uvnitř prohlížeče. Co když se domluví MS a další vývojáři s Adobe, že integrují flash přímo do prohlížeče jako legitimní součást. V takovém případě by neměl mít patent žádný vliv … za cenu $500 mil by si MS mohl spolupráci Adobe pro tento krok koupit …

    Posláno 18. 6. 2006 v 11.10 | Odpovědět
  54. avatar [54] Ján Varhol: nový

    Ja sa vám divím. Ja flash ani nemám nainštalovaný. Je to moje vlastné rozhodnutie a som s tým spokojný. A ak niekto niečo robí flashovo a neponúkne textovú variantu, tak je to iba a iba jeho problém.

    Posláno 5. 7. 2006 v 11.56 | Odpovědět

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Výtah na začátek článku na první komentář

Názory čtenářů v diskusích nejsou názory provozovatele webu, a ten za jejich obsah neodpovídá.

La Trine © 2004, 2008 David Grudl – o webu
provozuje Pachollini.

Jakékoliv užití obsahu, včetně převzetí článků nebo jejich částí, je bez předchozího písemného svolení autora zakázáno.

Ukázky zdrojových kódů smíte používat s uvedením autora a URL tohoto webu bez dalších omezení.