Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky

reportáže psané v HTML

Kde jsi byl, když padli komunisti?

Padala Berlínská zeď a já se vracel ze západního Německa domů. Na západě jsem si připadal jako Alenka v říši divů. Jenže to nebylo vůbec nic proti tomu, co začalo za týden u nás.

Revoluce byla bezpochyby jedním z nejkrásnějších zážitků mého života. Fakt je mi líto všech, co se narodili pozdě – přišli jste o hodně! A třeba to už nezažijete! Hééč :-)

A ještě víc je mi líto těch, co se jí nedožili.

Z revoluce do revoluce

Těsně před pádem totality jsme dostali devizový příslib a mohli vycestovat do NSR. Ta 100% konfrontace socialismu a kapitalismu, to byl fascinující zážitek. Na všechno jsem hleděl jako tele na nové vrata. Na všechno! Pamatuji si, že západní německo mělo charakteristickou vůni. Tu vůni měly i balíčky, co nám posílala teta Inge. A tu vůni už dnes necítím, protože dnes tak voníme sami.

Za komanče vidět jiné auto, než Škodovku či Žiguli, to byl zázrak. V Německu byla jiná všechna auta! Fordy, Mercedesy, BMW, no já zíral jako blázen. A němci – ti zírali jako blázni taky. Na naše žluté Žiguli 1500 a stále si nás fotili :)

A pak to prdlo v Berlíně. Zápaďáci nějak poznali, že my jsme z východu, nevím jak, jestli podle toho Žigulika nebo podle partiových hadrů, každopádně stačilo zastavit na parkovišti a už nám blahopřáli, nosili bonbóny a čokolády. Něco podobného jsem zažil o tři měsíce později, když jsem lidem roznášel volební lístky k prvním svobodným volbám.

Bylo jasné, že u nás to brzy přijde taky a já konečně přestal ukecávat rodiče, ať se nevracíme (-„Ale máš tam domov, kamarády,…“ -„Nezajímá!“). Otec ještě koupil satelitní přijímač a vyrazili jsme domů.

Po pár dnech

Uplynulo jen pár dnů a byla revoluce i u nás. Během jednoho dne jsme zestárli o deset let. Nosili na pouzdrech trikoloru a poprvé slyšeli Karla Kryla. Najednou jsme mohli říct to, co se dřív mohlo říkat jen doma. No a satelitní přijímač? Ten zůstal nevybalený v krabici. Kdo by se na něj díval.

Přiznám se, že mi bylo strašně líto, že jsem nebyl o pár let starší. Že jsem nebyl dospělý. Mě totiž tahle krizová politika šíleně baví. Okamžitě bych se stěhoval do Prahy a snažil se být uprostřed dění. Nízký věk mě štval i v prvních porevolučních letech. Dnes už to vnímám zase jinak…

Dodnes mě televizní záběry z té doby fascinují. Revoluci žeru.

Epilog

Mrzí mě, že zlo zůstalo nepotrestáno. Ba co víc. Štve mě, že se zapomnělo, že komunismus je zločinný a vražedný režim. Že kurvy jako Paroubek :-°( jej přivádějí zpět a legalizují. Že je jen otázka času, kdy se estébáci a udavači Filip & Grebeníček dostanou opět do vlády.

Zabij komunistu, posílíš mír.

Karma body: 45. Líbil se vám článek?

Komentáře » přidat

  1. avatar [1] Jan Tichý: nový

    Pěkný článek, škoda že je pokažen tím epilogem, který z do té doby normálního článku dělá návnadu na bezbřehý tupý flamewar. Ale nechť, když to má být, já na tu smeč nenahrál:

    -smeč na flame odstraněn, dgx-

    Posláno 17. 11. 2006 ve 13.38 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [2] David Grudl
  2. avatar [2] David Grudl: nový

    [1] Jan Tichý: Promiň Honzo, ten drzý epilog jsem si neodpustil, ale zcela využiju pozice domácího a veškerý flame budu okamžitě mazat. S tím, co tvrdíš, by byla zajímavá polemika (a víceméně souhlasím), ale ne tady, ok?

    Posláno 17. 11. 2006 ve 13.47 | Odpovědět
  3. avatar [3] vlashek: nový

    S tímhle nelze než souhlasit. Bohužel taky patřím k těm, co to pořádně nezažili. (Bylo mi půl roku:-)

    Posláno 17. 11. 2006 ve 13.49 | Odpovědět
  4. [4] k800: nový

    A jaký je tedy rozdíl mezi zabíjením komunisty a komunistů?

    ten osudný listopad sem zažil, ale nechápu tyhle keci o „napravovaní zla zlem“

    Zabij komunistu, posílíš mír. ?!?

    Posláno 17. 11. 2006 ve 14.05 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [13] David Grudl
  5. avatar [5] zirafka: nový

    Diky za clanek. Uplne jsem se zasnila.

    Byla jsem decko, ale taky jsem ji poradne prozivala. Hlavne kdyz ucitele stavkovali. To bylo super. A jeste si pamatuju, ze jsem byla vzdycky nastvana, kdyz jsem chtela vecer sledovat zpravy a rodice me posilali spat. Za dvermi jsem poslouchala ty vzrusene hlasy z televize i debaty pred televizi. Byla jsem decko, ale snila jsem o tom, jak bych byla statecna a aktivni, kdybych byla dospela. A ve skautu jsem pak zavidela vedoucim, ze prozili revoluci na vysoke skole. Jedine negativum revoluce pro mne tehdy bylo to, ze jsem se v 98 zacala ucit nemcinu a tesila se, ze konecne budu rozumet vecernim zpravam, protoze nasi sledovali Viden a najednou nic.

    I s tou vuni Zapadu mas pravdu. Nikdy jsem si to neuvedomila, ale ted, jak jsem si to precetla, tak jsem si tu vuni okamzite vybavila. Nemecke katalogy zasilkovych obchodu. A jeden prospekt z Legolandu, kde je na posledni strance na orientacnim planu vydrena stopa, jak jsme prstem chodili od jedne atrakce k druhe. Pak jeste balici papiry a stuzky.Auticko „na ovladacku“ a Barbina. A cokolady, oplatky a bonbony Haribo. Ty voneli Zapadem nejvic.

    Posláno 17. 11. 2006 ve 14.27 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [13] David Grudl
  6. [6] Lokutus: nový

    Já u toho byl, heč. Zvonil jsem klíčema na Václaváku i na Letné. Jen přes dršku jsem nedostal, protože jsem ještě nebyl student.

    Dneska na ČT2 Dávali sestřihy z tehdejších TV News a ukázky těch demonstrací. Na jednu jsem si dokonce konkrétně i vzpoměl. To jak jsme vypískali soudruha Štěpána. Já sice tehdy nevěděl proč ho vypískáváme, ale pískal jsem také… :-)

    Posláno 17. 11. 2006 v 15.07 | Odpovědět
  7. avatar [7] xom: nový

    Ta doba minulá v nás zanechala spoustu zážitků. Nepřijde vám, že si více vážíme věcí než „dnešní děti“? Vzpomínám, jak jsem slintal nad katalogy Neckermana, jak jsem chtěl spousty hraček, které tam byly lákavě nafocené, nakonec jsem k narozeninám dostal dodávku Škoda 1230, místo nějakého Ferrari nebo BMW, které jsem znal z oněch katalogů.. ale vážil jsem si té hračky – byla skvělá, dodnes jí mám v krabici na půdě a v perfektním stavu. Ach, vzpomínky.. :o)

    Posláno 17. 11. 2006 v 15.58 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [13] David Grudl
  8. avatar [8] Martin Knotek: nový

    Pěkný článek. Epilog hodný diskuzi na idnes. A vypovídá o slušnosti vystavitele ;-)

    Posláno 17. 11. 2006 v 16.01 | Odpovědět
  9. [9] mkds: nový

    Nikdo netuší, kolik udavačů a estébáku je ve vládě už dnes…

    Posláno 17. 11. 2006 v 16.12 | Odpovědět
  10. avatar [10] llook: nový

    Bohužel, coby předškolní smrad jsem to nejzajímavější strávil doma. Nedovolili mi ani trikolóru (já teda nechápal, k čemu to je, ale ostatní ji měli, tak jsem chtěl taky). :-( Pamatuju si davy na Václaváku a na Letný, ale to asi až když bylo jasné, že to padlo.

    Poslední věta se mi taky nelíbí. Není to o hlášení se k nějaké ideologii, ale o tom, že některý lidi jsou svině. Zabij lidskou svini, posílíš mír.

    Posláno 17. 11. 2006 v 16.15 | Odpovědět
  11. [11] Ji31: nový

    Přesně tak. Pěkný článek, pokažený epilogem. Já jsem komunismus taky zažil (i když jako malý) komunismus se u nás doma nesnášel, ale takovýhle zaritý antikomunismus a hlavně tendenční aniparoubkovismus mi přijde trapný…

    Posláno 17. 11. 2006 v 17.17 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [49] Arthur Dent
  12. avatar [12] Roj: nový

    Jo, vune zapadu opravdu existovala! Zajimave.

    Revoluce byla uzasna doba. Nejde to ani vyjadrit.

    Posláno 17. 11. 2006 v 17.17 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [15] David Grudl
  13. avatar [13] David Grudl: nový

    [5] zirafka: [7] xom: to byl splněný dětský sen vůbec takový katalog mít a moci v něm listovat. Takové věci se ani nepůjčovaly… Nebo pamatujete na plechovky? Prázdná plechovka, to byla trofej! Sbírali jsme je a hrdě vystavovali ve vitrínce.

    Ano, věcí jsme si více vážili. Ale mnohanásobně víc, než si skutečně zasloužily. A to není dobře.

    [4] k800: ono to vypadá hezky, být tím demokratickým intelektuálem, ale takhle svět nefunguje.

    Je hodně zvláštní být člověkem, za kterého se každý den statisíce lidí „modlí“, aby už konečně zemřel. Je zvláštní být komunistou Fidelem Castrem.

    Představ si, že jsi prožil život pronásledován jeho režimem, půlku rodiny Ti týrají v politických kriminálech, druhá půlka je v emigraci a nikdo netušíte, jestli se vůbec kdy ještě shledáte, přišel jsi o všechen majetek, svobodu, a najedou, najednou máš možnost zabít Fidela Castra a tím celou situaci odblokovat. Získat svobodu, která ti náleží, a získat ji pro tisíce stejně postižených. Musíš se rozhodnout hned. Co uděláš? Zabiješ komunistu a posílíš mír?

    Posláno 17. 11. 2006 v 17.21 | Odpovědět
  14. [14] ringo: nový

    Všímáte si taky, jak se t tomu všemu rok co rok nabaluje spousta balastu? KOnspirace takných služeb, dosazení Havla komunisty, naprosto dobrovolné předání moci od lidí, kteří byli v koncích… atd. O to nejde, nechci vyvolat flame, ale jak lidé zapomínají, tak se k původní vezri přibalilo tolik krávovin, že už to ani nedává smysl. Horší a četnější než záplaty od Microsoftu ;). Za dalších deset let to bude zase úplně jinak. Nevím, byl jsem dítě, končil jsem zrovna základní školu, ale já si to rozhodně pamatuji zcela jinak :-).

    Posláno 17. 11. 2006 v 17.23 | Odpovědět
  15. avatar [15] David Grudl: nový

    [12] Roj: zmínka o vůni, to je pro mě taková hodně intimní zpověď a strašně moc se mi líbí, že ji cítili i ostatní, že v tom nejedu sám

    Posláno 17. 11. 2006 v 17.25 | Odpovědět
  16. avatar [16] Radek Hulán: nový

    Revoluce znamená naději, a revoluce měnící smrtící diktaturu ve svobodný kapitalismus je to nejlepší, co se může inteligentnímu člověku v jeho 17 letech přihodit :-) V řadě věcí byl 17. listopad 1989 a měsíce po něm tím nejlepším, co jsem kdy zažil, tedy zažil jsem různá jiná vzrušení, ale nic se nevyrovná tomuto „vzrušení ze svobody“ a pádu tyranie.

    Jenže tomu nemůže dement volící ještě dnes tyranskou (KS)ČSSD rozumět. Když jsem v 17 letech chodil hrdě s trikolórou, hodně omezených lidí (v Třebíči) si téměř klepalo na čelo. Jejich nízké IQ jim nedopřávalo rozkoš ze svobody.

    http://radekhulan.cz/…n-bude-viset

    Posláno 17. 11. 2006 v 17.35 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [81] mekele
  17. [17] Arthur Dent: nový

    dgx, my jsme asi tak stejně staří :) a jsem rád, že jsem bydlel kousek od té Prahy a mohl TAM jet, že jsem byl u TOHO, že jsem byl jedním z těch, kdo jednali s vedením školy o stávce, že jsem byl jeden z těch (třech), kdo se po vyučování sebral a jel pro letáky, že jsem ještě v srpnu 89 stihnul podepsat Několik vět, … Nedělám z toho hrdinství a nechci za to trafiku, píšu to jen proto, abych ilustroval, proč souhlasím s tvým HÉÉÉČ!

    Souhlasím i s tou vůní. (Mezi námi, je to „Eau de Capitalism“ a rozstřikuje se průmyslovejma rozprašovačema).

    A myslím si, že rozumím i důvodům, proč si napsal ten závěr, proč tam musel být. Jenže – to je, přesně jak píšeš, intimní záležitost. Z těch, co tohle nechápou anebo nechtějí pochopit, si nic nedělej, buď rád, že tobě bylo dáno a buď rád, že dnes může být tvá řeč jasná: ANO, ANO, NE, NE!

    PS: Dvacetiletí vědí o těhle věcech hovno, takže jejich soudy a rozhořčení nad závěrem můžeš pominout. :)

    Posláno 17. 11. 2006 v 17.48 | Odpovědět
  18. [18] Arthur Dent: nový

    Pardon, opravuji… Jsem o pět let starší :)

    Posláno 17. 11. 2006 v 17.52 | Odpovědět
  19. [19] ino: nový

    dnes jsi klesl až na samé dno, dgx…

    Posláno 17. 11. 2006 v 17.54 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [32] rony
  20. avatar [20] Mazlo: nový

    Právě jsem dokoukal film Hřbitov pro cizince (ČT1, 16:35). A mé pocity? Prohloubil jsem si nenávist k soudruhům komunistům.

    btw: V tom filmu měli na budově nápis „Buduj vlast, posílíš mír“, ale tvůj závěr Epilogu je lepší! :-)

    Posláno 17. 11. 2006 v 18.05 | Odpovědět
  21. [21] MaFre: nový

    Dobře si vzpomínám na tu dobu. I na dobu před 17. listopadem. Na koncerty v Maďarsku, kde jsme tu vůni trochu cítili. Na kotelny, xeroxované knihy, přadnášky profesora, který měl zákaz. Na domácí vězení (ne moje, byla jsem mlaďounká), na zprávu na Svobodné Evropě o úmrtí Pavla Wonky ve vězení. V té době se nedalo dýchat.

    Ten den o kterém píšeš bylo všude hodně radosti, smíchu na tvářích, ale i v očích. Doteky rukou, slzy, úzkost, strach, panika. Vzpomínám si na jeden den a jeden most, kdy na jedné straně stál obrněný transportér a z druhé se valil dav.

    Komunismus je ta největší prasárna, kterou jsem kdy zažila.

    Posláno 17. 11. 2006 ve 20.03 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [40] David Grudl
  22. [22] Petr Felzmann: nový

    Vzpomínám si, jak se lidi na sebe usmívali, jak nebyl problém dát se do řeči s cizím člověkem. Vonělo to človečinou, to byl silný zážitek.

    Posláno 17. 11. 2006 ve 21.48 | Odpovědět
  23. avatar [23] FNj: nový

    Je komunista a komunista. Prvním míněno člen KSČ, KSČM. a ten druhý, to jsem já. Nevím, proč tady urážíte bez argumentů komunismus. Příde mi to směšné. A to „Zabij komunistu, posílíš mír“ to je opravdu smutné, to jsem si myslel, že autor je inteligentnější člověk, třeba ty kouzla s php, autor mě dost zklamal. Nevím, jak by mé úmrtí posílilo mír(mír kde?, celosvětově?!), to si tedy rád nechám vysvětlit…

    Posláno 17. 11. 2006 ve 22.34 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [26] Roj
    Na komentář reagoval [28] Arthur Dent
    Na komentář reagoval [58] Jakub Dvořák
    Na komentář reagoval [61] Siky
    Na komentář reagoval [87] ichtyl
  24. [24] Kaderas: nový

    Asi nikoho nebude zajímat, že v době revoluce jsem v jedné ruce držel dudla, v druhé hračku a oslavoval „svobodu“ posvém :-)))

    Posláno 17. 11. 2006 ve 22.39 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [25] ameeck
  25. avatar [25] ameeck: nový

    [24] Kaderas:
    Na tobě(či nás, v tomhle máme něco společného) je toho teď využít :-)

    Posláno 17. 11. 2006 ve 22.50 | Odpovědět
  26. avatar [26] Roj: nový

    [23] FNj: To je smula, ze neovladas elementarni logiku.
    1 Posilis mir, kdyz zabijes Kim Cong Ila ? Ano
    2 Je Kim Cong Il komunista? Ano
    Z toho plyne jednoznacne, ze vyrok Zabij komunistu, posílíš mír“ ma pravdivostni hodnotu 1

    K tomu clovek ani nemusi umet PHP, staci dokoncit zakladni skolu :-)

    Posláno 17. 11. 2006 ve 23.04 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [30] Arthur Dent
  27. [27] Bubák: nový

    Zabíjet komouše nebudu, vystačím si s tím, že je nevolím. A ještě k těm vůním, komouši smrdí.
    DGX – tvůj epolog mi nevadí. To je právě to chápání svobody.

    Posláno 17. 11. 2006 ve 23.22 | Odpovědět
  28. [28] Arthur Dent: nový

    [23] FNj: Být v Česku komunistou v roce 1989 znamenalo být se sviněmi z vychcanosti. Být komunistou v Česku v roce 2006 znamená být se sviněmi z bludu nebo z resentimentu. Ty jsi ročník 1992, takže jsi nikdy nezažil realizaci svého ideálu. Patříš tedy možná do první skupiny naivně-romantických idealistů, a to jediné tě omlouvá… Já vládu komunistů zažil a ti, kteří ji zažili se mnou vědí, že na to, abych prohlásil, že komunisti jsou svině, nemusím citovat žádný argument. Nám stačí si jen vzpomenout…

    Posláno 17. 11. 2006 ve 23.26 | Odpovědět
  29. [29] aTeo: nový
    Posláno 17. 11. 2006 ve 23.27 | Odpovědět
  30. [30] Arthur Dent: nový

    [26] Roj: Elementární logika dostává na prdel… :)

    1. Je Milouš Jakeš komunista? Ano
    2. Když ho zabiješ, posílíš tím mír? Ne

    Pravdivostní hodnota je tedy jaká? Nula. :)

    Celý problém je v přesném vymezení termínu „posílit mír“. Ti co nejsou úplně blbí nebo úplně mladí (nebo úplně blbí mladí) vědí, že jde o parafrázi bolšánského hesla. Ale pokud jsi už do té logiky zabrousil, tak věz, že „posílení míru“ je protimluv. „Mír“ je negativně definován, je to ne-stav, je to „stav bez akce“, podobně jako je definována třeba tma. Tma je stav, ve kterém není světlo, stejně jako mír je stav, ve kterém není válka. A tento stav je binární, tedy buď je nebo není, nelze jej „posílit“. Je-li někde tma, nelze ji posílit a ubrat světlo. Je-li někde mír (tedy 0 válek), nelze ho posílit ani zeslabit, lze ho jen zrušit. „Mír“ a „Posílený mír“ jsou stejná dvojice jako třeba „panna“ a „více panna“ či „těhotná“ a „mnohem víc těhotná“. A proto: „Nepoužívej antikoncepci, posílíš těhotenství!“ :)

    Posláno 17. 11. 2006 ve 23.40 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [31] Roj
    Na komentář reagoval [40] David Grudl
    Na komentář reagoval [78] -fim-
  31. avatar [31] Roj: nový

    [30] Arthur Dent: Ja si posileni miru prectavuju tak, ze by pocet valek poklesl lehce pod nulu, idealne tak na hodnotu –0.2 :-)

    Posláno 18. 11. 2006 v 0.01 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [38] zirafka
  32. [32] rony: nový

    [19] ino: bude mu tam S NAMI DOBRE!

    Posláno 18. 11. 2006 v 0.32 | Odpovědět
  33. [33] Kráťa: nový

    Lidi, prosím Vás,

    nepište, že tady byl komunismus. Nebyl. Byl tady socialismus a možná ani to ne. Možná tady byl bordel s nádechem socialismu pod vedením Komunistické strany.

    A kde jsem byl? Na Václaváku ne. Byl jsem na jiném náměstí. A vozil jsem tam repráky a zesilovače a podobný zbytečnosti.
    Přišlo mi tenkrát líto, když jsem vlastní hlavou vymyslel, že by se měly zakázat buňky KSČ v podnicích a to stejné ve stejném čase vymyslel někdo i v Praze, protože druhý nebo třetí den se to objevilo v rádiu.

    A zabij komunistu? U nás už ne. To jsme měli udělat tenkrát. Od okresního tajemníka nahoru jsme je měli pověsit na kandelábry. Ne na kandelábry ne. Na lampy pouličního osvětlení. Ale stejný neřád, jako okresní tajemník, mohl být i obyčejný předseda závodního výboru. I takový mohl někomu zničit budoucnost.

    Posláno 18. 11. 2006 v 0.38 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [40] David Grudl
  34. avatar [34] Roman: nový

    Mne sa ten zaver tiez nepaci. Urcite vyrazivo sa mi jednoducho k urictym ludom nehodi. Primitivne vyjadrenia ako „kurva paroubek“ a „zabijanie“… nuz, ale neprinalezi mi Dejvida nejako hodnotit, je to jeho blož, môže si doňho bložiť poďla vlastného uváženia čokoľvek. Co sa tyka tych komunistov, pokial ste dobre sledovali, tak to su presne ti ludia ktori sa po revolucii dokazali najrychlejsie rozkukat a presadit. Nebol aj vas sucasny prezident Komunista? Su vsade okolo (v)nas, a dari sa im dobre. Ako vsak povedal Havel vo svojom prejave (a to teraz bude velmi ale velmi volne parafrazovat tak ako som to pochopi). To co sme predtym tie roky vtedy prezivali sme si sposobili sami, tym ako sme sa spravali atd.. Bolo to jednoducho v nas v ľudoch. Sami si za to mozeme ze to u nas zacalo a takto dlho aj vydrzalo. Nemozeme sa stazovat ani na rusov pretoze ti nasu krajinu (aj so vsetkymi negativami co z toho bezprostredne ci neskor vyplynuli) oslobodili. Nemozeme sa hnevat ani na zapad, ze nam nepomohol. Jednoducho to co bolo malo svoj historicky vyznam, trvalo to dostatocne dlho na to, aby sme sa z toho poucili a nabuduce do toho marazmu zasa nespadli.

    Mimochodom pri tom jeho prejave o zdevastovanej spolocnosti atd. Som si uvedomil, ze by kludne stacilo prepisat roky a zopar vyjadreni spojenych s tou dobou a kludne by sa ten Havlov prejav dal viac menej nasit aj na dnesnu dobu. Ludia si neveria, namiesto ideovej totality tu zavladla totalita ekonomicka. Zdroje sa vycerpavaju nadalej. Zivotne prostredie sa likviduje este viac ako za komousov. Namiesto kolobehu vyrubania a znovuvysadenia tu funguje len jednostranna snaha vyryzovat. (preteze kvoli tomu ze treba zisk, uz neostanu prachu na obnovu zdrojov). Napriek tomu ze mame na vyber v skutocnosti sa nase moznosti dostat ku kvalitnemu tovaru prakticky nezmenili, dokonca mam pocit ze aj zhorsili. Vsade samy plastovy balast co nic nevydrzi, tovar ktory je lacny nie preto ze je dotovany, ale preto, ze je naozaj nekvalitny a nezdravy. Mame vsetkeho dostatok ale to co je naozaj dobre toho je malo. Nie sme o nic zdravsi ako predtym. Pochybujem o tom, ze priemerny vek ktoreho sa dozijeme sa nejak vyrazne zmenil. ;-)

    Posláno 18. 11. 2006 v 1.26 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [35] Kráťa
    Na komentář reagoval [37] Schulze
    Na komentář reagoval [40] David Grudl
  35. [35] Kráťa: nový

    [34] Roman: píše: „Vsade samy plastovy balast …“

    Musím mu dát za pravdu! Už mi ty buřty z umělohmotných prasat pěkně lezou krkem! (Použil bych jiný výraz, ale pan domácí by se třeba zlobil…)

    Posláno 18. 11. 2006 v 1.45 | Odpovědět
  36. avatar [36] Roman: nový

    Co sa tyka mojho prezivania neznej revolucie. Zazil som ju na uliciach Nitry napriklad v podobe obrazov ked som prechadzal po centre. Pamatam si mnozstvo roznych rucne vyrobenych letakov a odkazov.. pamatam si ako predavacka/upra­tovacka(?) v Priore cistila sklo na vstupnych dverach od nejakeho napisu co jej asi prikazal nejaky vystraseny veduci. Pamatam si ako na hodine obcianskej nauky (bol som 8-mak) nas riaditel (komunista) zacal s nami diskutovat o slobode, ako zacal pouzivat priklady typu posledni ludia na zemi atd.. a samozrejme telku.. moji brachovia asi toho zazili viac, boli uz na strednej. Vlastne aj moja manzelka, ktora je odomna o 1,4 roka starsia v blave strgala na namesti klucmi ;-) Tak malo chybalo a mohol som strngat tiez… pamatam si aj to, ze este dlho po tom som sa stretaval s roznymi pozostatkami minuleho rezimu.. ci uz na internate.. na strednej skole, na vyske, na uroadoch, na vojne, ci v politike.. dokonca aj v sucasnej praci mam kolegu byvaleho komunistu s temnou minulostou.. ..a verte ci neverte, za ten rok co ho poznam sa z neho vyklul jeden spravny chlap.

    Posláno 18. 11. 2006 v 1.50 | Odpovědět
  37. avatar [37] Schulze: nový

    [34] Roman: Rodina Havlových se dokázala rozkoukat v každé době (už i za války) a stále to prochází…

    Jinak poslední dobou mi připadá, že člověk, sice „pán tvorstva“ moc rozumem neoplývá. Potřebuje se spálit. Pokud to chtějí zažít, dopřejte jim to – vetšina lidí opět emigruje a při příští revoluci >pokud nebudeme hloupí< neuděláme stejnou chybu…

    Komunismus do ilegality

    Posláno 18. 11. 2006 ve 2.00 | Odpovědět
  38. avatar [38] zirafka: nový

    [31] Roj: Ja si posileni miru prectavuju tak, ze by pocet valek poklesl lehce pod nulu, idealne tak na hodnotu –0.2

    Nechtel jsi nahodou napsat –2.0? Mir 2.0 bude za chvili hit. Nenechme si ho ujit!

    Posláno 18. 11. 2006 ve 2.07 | Odpovědět
  39. avatar [39] e.t.: nový

    Tak nejdrive to nejdulezitejsi (nastesti si toho nikdo nevsimnul):

    JESTLI JE TEN SATELITNI PRIJIMAC JESTE STALE VOLNEJ  – NO TAK TO JA BYCH HO BRAL!!!

    add Arthur:
    Mozna bys tu trafiku ale zaslouzil:) a vzhledem k tomu zes jel pro letaky zatimco ja je jen opisoval fickou tak by to mohlo byt treba ministerstvo efektivity a produktivity…

    nicmene – nepujde nekdo zejtra na plechovky? Ze smetaku za hotelem Solidarita si jich daly prinest tri – nekdy i dve igelitky za odpoledne:-D

    Posláno 18. 11. 2006 ve 3.25 | Odpovědět
  40. avatar [40] David Grudl: nový

    [21] MaFre: díky moc za nádherný komentář

    [30] Arthur Dent: no konečně tu někdo pochopil, že poslední věta článku je parodie budovatelského hesla. Protiváha titulku, který je parodií na docela jiné heslo. A ještě přidám Leninovo zvolání: „Proletáři všech zemí, splet jsem se!“ :-)

    [33] Kráťa: to je vážně zbytečné slovíčkaření. Navíc si všimni si, že téměř nikdo tu nepíše o komunismu, ale o komunistech.

    [34] Roman: žádný náš porevoluční prezident komunista nebyl. To by nám ještě scházelo…

    Posláno 18. 11. 2006 v 6.26 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [45] Roman
  41. avatar [41] SneakerXZ: nový

    Sice jsem dobu před rokem 1989 nezažil jelikož jsem se ten rok narodil. Chtěl bych jen říct, že na ideologii komunismu není nic špatného. To co bylo u nás nebyl komunismus i když to tak bylo nazýváno. Lepší název proto by byl bolševismus. Ten byl špatný a všechny jeho propagátoři by měli potrestáni.

    Jinak to, že si teď stěžujete na vládu, to tu bude vždy. Jelikož člověk je málokdy spokojený stím co má vždy chce lepší.

    Posláno 18. 11. 2006 v 7.59 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [42] David Grudl
    Na komentář reagoval [43] Arthur Dent
    Na komentář reagoval [50] Peca
    Na komentář reagoval [57] Petr Felzmann
  42. avatar [42] David Grudl: nový

    [41] SneakerXZ: na ideologii komunismu není nic dobrého. Přemýšlej o tom.

    Posláno 18. 11. 2006 v 8.48 | Odpovědět
  43. [43] Arthur Dent: nový

    [41] SneakerXZ: To je ten věčný omyl levice, která po každém dalším průseru tvrdí, že systém je dobře, ale lidi byli špatní. Docela problém, když lidi jiný nejsou a jiný lidi nejsou… K levici se kloní ten, kdo ví, že jejich ideály už dvacetkrát krachly, ale přesto věří tomu, že v ideálech chyba není.

    Posláno 18. 11. 2006 v 10.06 | Odpovědět
  44. [44] Karlos: nový

    Měl jsem neschopenku a tak jsem mohl tehdá jezdit z okresního města do Prahy do tiskáren pro plakáty,které jsem nutil vedoucím obchodů do výloh. Nakupoval placky O.F. pro kamarády, doma měl puštěnou TV a vedle ní rádio a málem bulel, když jsem uviděl Jardu Hutku na Ruzyni – tehdá pro mne opravdu padla naše železná opona.
    Také dal návrh na místní O.F. (vše se posílalo do Prahy a kupodivu téměř o všem hlasovalo) na propuštění všech zúčastněných příslušníků z Národní třídy … ten ale někam zapadl a já si na něj často vzpomenu(a nedělám si iluze,že by prošel), například při reportážích z CzechTeku…
    Bylo to nádherné a jen škoda,že jsme si jako národ před světem zachovali tvář a byli vůči lumpům a zlodějům tolerantní. Vrátili nám to i z úroky.A ne­museli jsme jimi krášlit pouliční osvětlení, … ale to je už o něčem jiném.
    Byl to prostě nádherný happening a jsem rád,že jsem to zažil.

    Posláno 18. 11. 2006 v 10.29 | Odpovědět
  45. avatar [45] Roman: nový

    [40] David Grudl: uff, ja som mal vazne pocit ze bol komunistom, lebo niekde v nejakej releacii spominali ze za komunizmu nabral skusenosti atd. tak som si to nejako spojil klasicky. Inak Na webe som to omrkaval a nasiel som take „dokazy“ konspiracne-teoristickeho typu ;-) ( http://www.humintel.com/ ) vid: http://www.humintel.com/klaus_ksc.jpg Tak ci onak sa panu Klausovi ospravedlnujem.

    Posláno 18. 11. 2006 v 10.41 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [46] David Grudl
  46. avatar [46] David Grudl: nový

    [45] Roman: V KSČ byla Klausova matka a kvůli tomu na počátku 90. let proběhly hádky v čele ODS, když chtěli zamezit v členství všem bývalým komunistům. No a jako první by o ně přišla matka předsedy.

    V KSČ byl taky Vlastimil Tlustý. Kvůli tomu neusiluje o post předsedy. Tedy zatím, a doufám, že to tak zůstane.

    Paušálně není možné členství odsuzovat, ať už šlo o důvody šlechetné (změnit stranu zevnitř, to dokázal třeba Gorbačov), existenční (děcka potřebujou na vysokou, případ kde koho) nebo o vychcanosti (doba je zlá, ale žijeme jen jednou). Nicméně není možné je přehlížet u politiků.

    Samozřejmě úplně jiná kategorie jsou komunističtí funkcionáři, agenti StB, prostě záškodníci ve jménu stranu. Takový ten sympatický strejda z fabriky, co se s ním dá pokecat o všem, a on tě pak udá. Takový Vojtěch Filip, třeba. Dnes poživatel imunity a šéf KSČM.

    Posláno 18. 11. 2006 v 10.57 | Odpovědět
  47. [47] DRSON: nový

    Byl jsem ještě malej kinder když jsme řvali „Už je to tady“ v obýváku u televize. I když jsem až s odstupem času pochopil co že to tu vlastně je. Moc si toho nepamatuju, jenom že zmizela samoška na rohu s věčně poloprázdnými regály, co měla v sobotu do 12 a kdo nevstal v 8 neměl snídani. Fronta do pekárny se zkrátila z 30 na 5 minut a opadly obavy, že už nebude chleba. Na zamlžené okno tramvaje jsem prstem čmáral OF se smajlem, aniž bych tušil co znamená, že to můžu čmárat. Byly svobodné volby s více než jedním hlasovacím lístkem.
    17 let poté si v televizi připomínám kus historie a koukám na přeplněnou Letnou kam přišli lidi vyjádřit svůj nesouhlas s tím co bylo a souhlas s tím co bude a jsou šťastní, protože už nejsou v poutech. Jsem šťastný s nimi.

    Posláno 18. 11. 2006 v 10.59 | Odpovědět
  48. [48] David V.: nový

    Kolik bylo v první vládě České republiky (2. července 1992 – 4. července 1996) komunistů?

    Karel Dyba (ODS)
    Ivan Kočárník (ODS)
    Jan Stráský (ODS)
    Vladimír Dlouhý (ODA)

    (možná jsem na někoho zapomněl, v tom případě se omlouvám)

    A to bylo prosím jen 2,5 roku po „revoluci“ …

    U nás nikdy nedošlo k vyrovnání se s minulostí, s tzv. komunismem. Nebyl zájem. Proto to u nás taky tak vypadá …

    P.S. V roce 1999 a 2000 jsem byl pracovně v Bělorusku a bylo to jako bych se vrátil do dob před 17. listopadem … dost šílený pocit. V tu chvíli jsem si uvědomil, jak se máme vlastně u nás dobře – v porovnání s Běloruskem.

    Posláno 18. 11. 2006 v 11.25 | Odpovědět
  49. [49] Arthur Dent: nový

    [11] Ji31: Být komunistou je ve slušné společnosti totéž jako krkat, prdět a pojídat holuby z nosu. Nazvat takového člověka „nechutným prasetem“ není ještě znak žádného anti- (ani „antizemitosti“ ani „antipřirozenosti“ ani „antiautenticity“) ni snobství, stejně jako nazvat komunistu nechutným prasetem není ještě znak antikomunismu.

    A antiparoubko­vismus je ještě mnohem hezčí… Existuje snad nějaký „paroubkovismus“? Že by hnutí přesvědčené o tom, že přesvědčení je výsledek průzkumu veřejného mínění?

    Posláno 18. 11. 2006 v 11.35 | Odpovědět
  50. [50] Peca: nový

    [41] SneakerXZ: ideologie komunismu je ideologií závisti a nenávisti. Ale on to řekl už ultralevičák pan Ivan Sviták: „kdo nebyl ve dvaceti komunistou nemá srdce, kdo je ve třiceti komunistou nemá mozek“, takže hůl nelámu.

    Posláno 18. 11. 2006 ve 12.05 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [54] David V.
  51. [51] aTeo: nový

    Rád vyřizuju pozdrav od Milana Paumera, „toho třetího“, jenž se prostřílel s bratry Mašínovými do západního Berlína. Dal
    jsem mu tvůj článek přečíst. Moc ho potěšil…

    Posláno 18. 11. 2006 ve 12.27 | Odpovědět
  52. avatar [52] numero: nový

    Já jsem ročník 92. Ale ani tolik nelituji že jsem nebyl přítomen. Kdybych zažil revoluci, znamenalo by to zažít komunisty a ti mi fakt nechybí.

    Posláno 18. 11. 2006 ve 12.34 | Odpovědět
  53. avatar [53] sway: nový

    Včera, když jsem koukal na ČT24 na sestřihy zahraničních televizí z několika týdnů po 17. listopadu, nebo když jsem četl v novinách o zážitcích demonstrantů, mi bylo líto, že v době převratu jsem ještě neměl moc rozum a nemohl se zúčastnit. Na druhou stranu jsem rád, že jsem vyrostl v svobodné společnosti, kde jsou sice politici, kteří si chtějí jenom nahrabat a chováním a vzhledem občas připomínají komunistické funkcionáře, ale zase nemají absolutní moc a někteří z nich si občas vzpomenou na fakt, že tam nejsou jenom kvůli sobě. Díky dgx za tenhle post (a taky za post o zapékaném rohlíku, taktéž jsem velký fanda – ja ještě obohacuji o bazalku, italské koření a olivový olej), celkem rád si čtu autentické vzpomínky od inteligentních li­dí.

    Posláno 18. 11. 2006 ve 12.38 | Odpovědět
  54. [54] David V.: nový

    [50] Peca: Ten citát vypadá takto a autor je taky jiný:

    The man who is not a socialist at twenty has no heart, but if he is still a socialist at forty, he has no head.

    Muž, který není socialistou ve dvaceti nemá srdce, ale je-li stále socialistou ve čtyřiceti, nemá hlavu.

    Aristide Briand (French premier and former socialist)

    Posláno 18. 11. 2006 ve 13.02 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [56] Peca
    Na komentář reagoval [77] -fim-
  55. avatar [55] jakub: nový

    Mě taky mrzí, že jsem se nenarodil dřív, možná bych si pamatoval víc než jen to, že jsem byl na Letné a s davem tam skandoval Nechceme Husáka. Sice mi to tenkrát bylo putna, byly mi 4, ale byl jsem tam!

    Posláno 18. 11. 2006 ve 13.24 | Odpovědět
  56. [56] Peca: nový

    [54] David V.: Asi jo, já to četl u Svitáka, tak, jak jsem napsal

    Posláno 18. 11. 2006 ve 13.47 | Odpovědět
  57. [57] Petr Felzmann: nový

    [41] SneakerXZ: Něco si o ideologii komunismu přečti, např.
    Ostatní světové názory jsou považovány za nepřátelské a potlačují se všemi dostupnými prostředky.
    Tobě to připadá dobré?

    Posláno 18. 11. 2006 ve 14.13 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [63] FNj
  58. avatar [58] Jakub Dvořák: nový

    [23] FNj: "Zabij komunistu, posílíš mír " a říkám to vesele, aby ti to komoušku neznělo smutně v uších!:))

    Posláno 18. 11. 2006 ve 14.25 | Odpovědět
  59. [59] filer: nový

    Ja som bol v '89 druhák na základnej škole. Pamätám si na rodičov, ktorí celý deň sedeli pri televízii a niečo dôležité pozerali.

    Môj predrevolučný život bol pochopiteľne bezstarostný, pretože v tom veku som sa o politiku nezaujímal. Až neskôr som sa dozvedel, že otec bol v '88 v Bratislave na sviečkovej demonštrácii, že známi mali v byte tajné dabingové štúdio a že ujo Lenin nebol až taký dobrý ako nás učili v škole. (Kto z mladších vie, čo je Auróra?)

    Mohlo to byť niekedy v '88, keď som sa otca pýtal, či už niekedy videl volkswagena. Presne ako písal dgx, takéto autá v ČSSR neboli. Pre mňa to nebola značka, ale pojem. Asi sa to nedá nijak priblížiť, s akou bázňou som sa to pýtal, pretože dnes je už v konečnom čase dostupné prakticky všetko. Moja otázka bola vyslovená asi s takou bázňou, ako keď sa dnes niekto niekoho spýta na pocity, keď sa jeho noha zaborila do mesačného prachu. Proste niečo, čo existuje, ale je to niekde ďaleko a nedosiahnuteľné.

    Moje porevolučné problémy boli rýdzopraktické. Jedného dňa nám súdružka učiteľka povedala, že už nie je súdružka učiteľka, ale pani učiteľka. Asi dva týždne sme to potom všelijak komolili a volali ju súdružka pani učiteľka, pani súdružka učiteľka a pod. Už som sa nikdy nestal pionierom a moja kariéra skončila pri iskričke.

    Posláno 18. 11. 2006 v 15.43 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [60] Miloš
  60. avatar [60] Miloš: nový

    [59] filer:
    Jedného dňa nám súdružka učiteľka povedala, že už nie je súdružka učiteľka, ale pani učiteľka.

    K tomu jedna ?veselá? (bylo mi stydno) vzpomínka – někdy v roce 90, max. 91 jsem shlédnul v televizi pořad, v němž zpívaly děti pod taktovkou paní učitelky. Úplně stejný dojem, jako když dříve zpívali pionýři pod taktovkou soudružky vedoucí, akorát ty kroje a šátky tam nebyly. A co tyto porevoluční děti pěly? Muchomůrky bílé.

    Posláno 18. 11. 2006 v 15.54 | Odpovědět
  61. [61] Siky: nový

    [23] FNj: Myslím, že jsi živým důkazem toho, že se o zločinech komunismu ve školách mluví málo...... Přečti alespoň jednu povídku od Bulgakova – od člověka, který žil v době, která byla boomem komunismu. Třeba se zamyslíš nad tím, co tu plácáš......

    Posláno 18. 11. 2006 v 17.06 | Odpovědět
  62. avatar [62] FNj: nový

    Je nutné si uvědomit, že je neustále lepší snažit se dosáhnout ideálu (ovšem nějakým rozumným způsobem – vládní zřízení-záměrně ho nijak nenazývám -, které tu bylo mezi roky 1948–89, nijak neschvaluji), než zůstávat zaboření do kapitalismu a nechávat si plivat do obličeje od různých zbohatlíků, často dědičných, kteří se o své bohatství nezasloužili. A nazývat prohřešky KSČ(apod.) „zločiny komunismu“ to je vtipné – jak již zde bylo zmíněno – komunismus nebyl nikdy (nějak globálněji) vůbec realizován, čili „zločiny komunismu“ nemohou existovat, ale to je pouze trocha sémantiky, ovšem považoval jsem za důležité to zmínit.

    Posláno 18. 11. 2006 ve 20.51 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [64] Roj
    Na komentář reagoval [67] Anonym2
    Na komentář reagoval [68] Marián Knotek
    Na komentář reagoval [75] David Grudl
  63. avatar [63] FNj: nový

    [57] Petr Felzmann: Jde spíš o tu beztřídní společnost a rozdělování majetku, na tom nic špatného nevidím a ta citace je od pakomunistů ala marx. Komunismus má mnohem hlubší kořeny, tak tady nemachruj článkém z wikiny!

    Posláno 18. 11. 2006 ve 21.01 | Odpovědět
  64. avatar [64] Roj: nový

    [62] FNj: Jestli je tvuj ideal dosazeni beztridni spolecnosti nebo nejake podobne hovadiny, muj ideal je neco uplne jineho. Jestli tvuj zpusob dosaženi tveho idealu vede pres třídní boj nebo nejakou podobnou hovadinu, paxi bud jist, ze ja tu bouchacku vytahnu rychleji a sprovodim ze sveta tvuj ideal nebo jinou podobnou hovadinu i s tebou a posilim tim mir :-)

    Posláno 18. 11. 2006 ve 22.07 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [97] lefty
  65. [65] aTeo: nový

    FNj… Filipův Následník junior?

    Posláno 18. 11. 2006 ve 22.44 | Odpovědět
  66. [66] rony: nový

    FNj – ja na tom vidím niečo zlé: tie idey sú neuskutočniteľné. Zrejme sa to k tebe neprepracuje tak dokonale ako myšlienky o beztriednej spoločnosti. Komunisti vo svojej ideológií celkom paradoxne zaznávali utopistov. Ver, že som sa veľmi ovládal pri písaní tohto komentára. Inak by som radšej podával Rojovi zásobníky :-)))

    Ešte ma napadla jedna dôležitá myšlienka: Dopustiť, aby komunisti operovali v ilegalite, je najlepšia cesta ako ich odtrhnúť z reťaze a ponechať bez kontroly prerásť do guerillových hnutí. Príkladov v histórii je dosť.

    Posláno 18. 11. 2006 ve 23.04 | Odpovědět
  67. [67] Anonym2: nový

    [62] FNj: Prosím zkus mi říct, jakým způsobem bys chtěl donutit člověka, aby se v práci neflákal, ale tvrdě pracoval, když jej nemůžeš finančně odměnit?

    Posláno 19. 11. 2006 v 0.11 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [100] Anonym2
  68. avatar [68] Marián Knotek: nový

    [62] FNj:
    FNj, väčšina tých kapitalistických zbohatlíkov, o ktorých hovoríš prišla k peniazom práve pričinením komunizmu (jeho pádom).

    Chcem mať viac ako iní, som snáď preto v komunistickom ponímaní nevhodný človek? Chcem podnikať, hovoriť si čo chcem na koho chcem a vôbec nesúhlasím s tým, že suseda od vedľa by mala mať rovnaké auto, keď menej maká.
    Ľudia nie sú vôbec ideálni, tak kam na to stále vy k. chodíte, že by mala byť ideálna spoločnosť? (narážam na tie veci ako: všetko zadarmo, iba to čo človek potrebuje…)

    A ako by si si ten prechod k ideálnemu komunizmu predstavoval?

    Prečo nebol ideálny komunizmus nastolený už dávno a nenarodili sme sa do ideálneho k. sveta?

    Posláno 19. 11. 2006 v 0.23 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [69] Kráťa
    Na komentář reagoval [72] Arthur Dent
  69. avatar [69] Kráťa: nový

    [68] Marián Knotek:
    Mariáne, domnívám se, že formulace:„…hovoriť si čo chcem na koho chcem…“ není úplně šťastná. Nebo neumím správně slovensky?

    Posláno 19. 11. 2006 v 0.36 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [70] Marián Knotek
  70. avatar [70] Marián Knotek: nový

    [69] Kráťa:
    Máš pravdu, nie je to úplne šťastná formulácia. Mal som napísať radšej „neobmedzená sloboda prejavu“.

    Posláno 19. 11. 2006 v 1.10 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [71] Miloš
    Na komentář reagoval [73] Arthur Dent
  71. avatar [71] Miloš: nový

    [70] Marián Knotek: (zcela na okraj)
    Ale tenkrát byla svoboda projevu.
    jen nebyla svoboda po projevu

    Posláno 19. 11. 2006 v 1.24 | Odpovědět
  72. [72] Arthur Dent: nový

    [68] Marián Knotek: Sakra, chvíli jsem si myslel, že „k.“ je zkratka pro úplně jiné slovo od „k.“ a secvaklo mi to až u „k. sveta“, protože mi nějak neseděl „ideálný kokotský svet“ :)

    Lidstvo se snaží o „beztřídní spravedlivou společnost“ několik tisíc let. Zatím vždy všechny tyto snahy skončily horou mrtvých a rozvratem. Pokud by se to někdy někomu podařilo, tak to bude unikát, ke kterému se v přírodě stále nikdo nedopracoval, bude to konečné popření přírodních zákonů…

    Posláno 19. 11. 2006 ve 2.32 | Odpovědět
  73. [73] Arthur Dent: nový

    [70] Marián Knotek: Nic takového neexistuje. Dost pochybuju už o tom, jak si vykládat slovo „svoboda“, a o „neomezené svobodě“ čehokoli pochybuju už naprosto.

    Posláno 19. 11. 2006 ve 2.35 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [74] Roman
  74. avatar [74] Roman: nový

    [73] Arthur Dent: Ja by som k tomu neexistuje ríd dodal jedno slovíčko , našťastie.

    Čo sa týka tých rôznych zbohatlíkov a často dedičných. To je práve tá sila kapitalizmu.Každý je strojcom svojho osudu a osudu svojich potomkov. Za to že moji rodičia nemali bohatých rodičov a oni sami mi tiež žiadny veľký majetok neposkytli to ešte neznamená že by mi tieto privilégiá mal zadarmo poskytnúť niekto iný. Každú vec v živote si človek nejak musí vydobyť a zaslúžiť. Ak niečo človek dostane zadarmo, zvyčajne už nemá motiváciou makať na tom aby si to zaslúžil. Je to tak prirodzený mechanizmus ako cvičenie psa povelom a po správne vykonanom príkaze ho odmeňovať. Bez tej motivácie by to jednoducho nešlo. Neviem si predstaviť ako by taká spoločnosť chcela riešiť prípad, že by človek proste svoje prídely neodpracoval a vznikol by nepomer medzi tym co berie a tym co spolocnosti dava. Skončil by vo vazeni? Nedostal by odmenu?.. a uz sme tak kde sme aj teraz.. ;-))

    Posláno 19. 11. 2006 ve 2.48 | Odpovědět
  75. avatar [75] David Grudl: nový

    [62] FNj: vždyť ano, dosahujte ideálu a budujte komunismus!

    Ale nezatahuj to toho nedobrovolně ty, kteří mají jiné ideály. Nekraď jim jejich statky. Nezabíjej je, nezavírej je a nenič jim životy.

    Zkrátka budujte si komunismus v komunistické rezervaci, kde budete všichni dobrovolně a – užijte si to.

    Posláno 19. 11. 2006 v 6.23 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [79] aTeo
  76. [76] -fim-: nový

    Díky, Davide.
    Neškodí si občas zavzpomínat. Doba to byla rozhodně nevšední. Dodnes mne mrzí, že jsem ten pátek prošvihnul – bavili jsem se o té demonstraci ten den v divadle a já usoudil, že tam nepůjdu, jelikož je povolená a tak to je na nic… No a pak jsem v sobotu večer nevěřil vlastním uším, když jsem si pustil Svobodnou.
    A potom už to lítalo, hlídat divadlo, točit tiskovky OF a náladu v ulicích, rozvážet papíry po venkově (dodnes pamatuju, jak jsem ve středu večer přesvědčoval strejdu ve svém severočeském rodišti, aby vzal letáky druhý den do fabriky, jelikož jestli se to celé nepovede, „budu rád když skončím jen u lopaty“ – citováno doslova).
    A jak jsem v pátek večer nesl nějaké věci dceři do nemocnice (ležela tehdy čerstvě po operaci na Bulovce) a cestou u mne zabrzdilo auto a z něj vykouknul kluk a zahalekal na mne „komunisti už to vzdali“. A jak jsem v sobotu šel zase navštívit to dítě do špitálu a cestou slyšel (nelžu) u Bulovky skandování davu z Letné a vyprávěl o tom zatepla dceři a to nebohé šestileté robě mi vynadalo, co dělám u ní v nemocnici a proč nejsem taky na té Letné…
    Bylo to fajn. A pokud někdo pláče po reálném či ideálním socialismu, či po dokonalém ideálu komunismu a má už maturitu, troufnu si o něm prohlásit, že je nepoučitelný blb. V tom lepším případě. V tom horším může být nebezpečným gaunerem.

    Posláno 19. 11. 2006 v 8.52 | Odpovědět
  77. [77] -fim-: nový

    [54] David V.: No – jen drobnost (když už jsme na té cestě k pramenům). Nechce se mi věřit, že by zrovínka francouzský premiér tohle moudro vyslovil anglicky…

    Posláno 19. 11. 2006 v 8.55 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [90] David V.
  78. [78] -fim-: nový

    [30] Arthur Dent: No, a nešlo by to chápat tak, že se posílí pravděpodobnost zachování? V reálu to tak IMHO rozhodně funguje…

    Posláno 19. 11. 2006 v 9.02 | Odpovědět
  79. [79] aTeo: nový

    [75] David Grudl: Ale takové rezervace jsou známy… např. Kuba či Severní Korea.

    Posláno 19. 11. 2006 v 9.51 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [100] Anonym2
  80. [80] aTeo: nový

    Ačkoliv… v těchto rezervacích bude dobrovolně jenom nepatrná část. Zbývá jedině Arktida a Antarktida. Ale obávám se, že i to by byl pro zbytek světa průser!

    Posláno 19. 11. 2006 v 9.59 | Odpovědět
  81. [81] mekele: nový

    [16] Radek Hulán: ‚Svobodny kapitalzmus‘ je presne vyraz hodny demagoga tveho formatu, ale budiz, nad tebou jsem stejne davno zlomil hul, takze nema smysl se tim dale zabyvat..

    Posláno 19. 11. 2006 v 10.19 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [82] Arthur Dent
  82. [82] Arthur Dent: nový

    [81] mekele: Omlouvám se, jestli vám budu připadat hloupější než syn vesnického idiota a televizní rosničky, ale jaký byl smysl tohoto komentáře? Co přesně vadí na slovech „svobodný kapitalismus“, kromě toho, že je napsal Hulán?

    Posláno 19. 11. 2006 v 11.57 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [83] Roman
  83. avatar [83] Roman: nový

    [82] Arthur Dent: Arhure, zacinam ten tvoj blogspot on antihulanistoch brat vaznejsie ako predtym. Sice to nerad priznavam, ale trafil si klinec po hlavicke. ;-)

    Posláno 19. 11. 2006 v 15.03 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [85] Arthur Dent
  84. [84] M.: nový

    Patrím k tým (ne?)šťastným, ktorí boli síce príliš mladí aby boli akcieschopní (nemyslím letáky), ale dosť starí na to, aby vedeli o čom je reč, keď sa hovorí o vôni kapitalizmu. Môj predrevolučný parfém bol taliansky…

    Kedže viem o čom dgx hovorí, posilnenie mieru podpisujem.

    Posláno 19. 11. 2006 v 16.45 | Odpovědět
  85. [85] Arthur Dent: nový

    [83] Roman: Pardon za offtopic, dgx, ale – Romane, tos ještě neviděl tohle: http://hezkycesky.bloguje.cz/…uciiiiii.php :)

    Posláno 19. 11. 2006 v 17.15 | Odpovědět
  86. [86] lamka: nový

    já byla na Národní, tak v patnáctý řadě, resp. někde u Reduty, můj přítel se zalekl a utekl (už měl zkušenosti – já jen z lednových demo, takže jsem zůstala), ani jsem se moc nebála v tom stresu, prchla jsem podloubím a nedostala ani jednu ránu, běžela do hospody ke Kafkům na Uhelňáku, dala jsem si na uklidněnou pár becherovek a volala odtamtud rodičům do západních Čech, že se mi nic nestalo a ať se nebojí. No nebáli se, páč nic nevěděli – v čéesté to nevysílali – já se divila… Teprve pak začli mít strach. A pak jsem dál revolučně pokračovala, strhla v práci Leniny z nástěnky a dala tam revolúciju...... pak mne lákali do soc dem právě vzkříšené, ale já na to kašlala – kdyby ne, mohla jsem tam být třeba místo Petvy Buzkové – snad by to bylo bývalo lepší… jenže já jsem moc velkej individualista. A od tý doby mám hrůzu z velkých srocení lidí – když mi to pak všecko došlo. Ale jinak si nestěžuju. Jen jsme asi necinkali klíčema pro budoucí Grosse, kakaový boby, náměstky RáJe a Kožený… A do Západního Německa jsem už jezdila za komančů za svojí sestrou, pravda, teď už to je lehčí… A jezdím i dál a mám se fajn.

    Posláno 20. 11. 2006 v 1.43 | Odpovědět
  87. [87] ichtyl: nový

    [23] FNj: Neni „komunista a komunista“ – je POUZE a jedině komunista. KDO si myslí, že komunistické ideály nějak pozvednou jeho, jeho rodinu a popř. celou společnost, tak je hlupák, chudák a dementík. OMLOUVÁ ho snad jedině to, že nikdy nezažil komunisty a ten jejich slavný socialismus. Omlouvá ho to, ale stejně nevyvrací, že je to hlupák bez rozhledu a bez mozku. Nikdo rozumný v dnešní době nemůže volit komunisty, pseudo-socialisty, co si myslí, že něco někdo může mít zadarmo. ON To TOTIŽ CHLAPEČKU musí někdo ve finále zaplatit.

    Posláno 20. 11. 2006 v 1.51 | Odpovědět
  88. avatar [88] jux: nový

    ad Epilog: Myslim, ze kdyby ona pakaz (komunisti) dnes nebyla socdemokracii a jejich zrudnym predsedou tolik tolerovana, nemusel by dgx ten epilog napsat. proto s nim souhlasim. Komunisticti aparatcici meli byt 89 poveseni, bachari v komunistickyh lagrech uvezneni a veskeri bonzaci a stbaci s hanbou odhaleni. a paroubek je zruda jak na la trine, tak na diskuzi idnesu, nebo na diskuznim foru vysoke skoly, tady totiz nejde o recniky, ale o ten prosty fakt, ze to tak je.

    Zabij komunistu, posílíš mír.

    Posláno 20. 11. 2006 v 7.45 | Odpovědět
  89. [89] David V.: nový

    Vysvětlete mi prosím jednu JEDINOU věc:

    Proč je Paroubek nepřijatelný, ačkoliv nikdy v KSČ nebyl a Tlustý, který v KSČ byl, je pro voliče „pravicové“ ODS přijatelný.

    Proč v tomto případě neplatí heslo: Zabij komunistu, posílíš mír?

    Posláno 20. 11. 2006 ve 13.52 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [91] Arthur Dent
  90. [90] David V.: nový

    [77] -fim-: Dobrá otázka :-) Důvod je jednoduchý – neumím francouzsky a když jsem vyhledával skutečnou podobu citátu a jeho autora (protože jsem měl taky zafixováno, že to prohlásil Churchill), tak jsem narazil na anglické citace …

    Posláno 20. 11. 2006 ve 13.58 | Odpovědět
  91. [91] Arthur Dent: nový

    [89] David V.: Protože je rozdíl mezi „být komunistou“ a „být v KSČ(m)“, asi jako mezi „být věřícím“ a „chodit do kostela“?

    Posláno 20. 11. 2006 ve 14.08 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [92] Huhla
    Na komentář reagoval [93] David V.
  92. [92] Huhla: nový

    [91] Arthur Dent: No já v P. viděl spíš než komunistu diktátora (viz jeho první povolební projev – to mi běhal mráz po zádech)

    Posláno 20. 11. 2006 v 15.24 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [96] Miloš
  93. [93] David V.: nový

    [91] Arthur Dent: Aha. A jak se tedy pozná komunista, když ne tím, že je (byl) v KSČ(m)? Že se jezdí učit do Moskvy, jak nám zakroutit krkem?

    A pokud komunista <> člen KSČ(m), pak proč některé strany nechtějí spolupracovat se současnou KSČM?

    A proč se mluví o „sametové revoluci“, když to ve skutečnosti žádná revoluce nebyla? Jinak by nám přeci nemohli vzápětí zase dál vládnout komunisti (a být dokonce předsedou prvni polistopadové vlády – Čalfa) :-(

    Posláno 20. 11. 2006 v 16.37 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [95] Arthur Dent
  94. avatar [94] haask: nový

    Dovolím si doporučit autorovi, aby byl s výzvami k zabíjení kohokoliv velmi obezřetný. V této souvislosti je film: „Král rybář“ velmi poučný. Není to sice o komunistech, ale o nich je to ve skutečnosti málokdy. :-))

    Posláno 20. 11. 2006 v 16.48 | Odpovědět
  95. [95] Arthur Dent: nový

    [93] David V.: Naprosto stejně jako se pozná věřící, když nechodí do kostela. Malý citát: „Střezte se lživých proroků, kteří k vám přicházejí v rouchu ovčím, ale uvnitř jsou draví vlci. Po jejich ovoci je poznáte. Což sklízejí z trní hrozny nebo z bodláčí fíky? (Mt7,15–16)“ – a to platí na komunisty víc než přiléhavě.

    Netvrdím, že „komunista<>KSČ(m)“, tvrdím že ne každý člen KSČ(m) je komunistou, stejně jako každý komunista nemusí být nutně členem této strany – nikoli že komunisti nejsou (nesouvisí, jsou něco jiného než) KSČ(m). To je ta elementární logika, kterou tu vytáhl Roj :) Jinými slovy – i když byla v KSČ většina členů komunisty, tak to neznamená, že jimi jsou (byli) všichni. I když je většina komunistů v KSČ, neznamená to, že tam jsou všichni. Jasné?

    Na třetí otázku odpověď neznám. Asi z nedostatku jiných označení pro změnu stylu vlády, u níž se chodí po ulicích… :)

    Posláno 20. 11. 2006 v 18.06 | Odpovědět
  96. avatar [96] Miloš: nový

    [92] Huhla: Mráz po zádech? Mo je reakce byla „Ten (píp) snad vyhlásí stanné právo!“

    Posláno 20. 11. 2006 ve 20.15 | Odpovědět
  97. [97] lefty: nový

    [64] Roj: Co je špatného na beztřídní společnosti? Pro mě beztřídní společnost znamená to, že mám stejné možnosti jako člověk, který vydělává desetinásobek mého platu. Beztřídní společnost znamená, že nikdo není zvýhodňován na základě toho, v jaké rodině se narodil. Beztřídní společnost znamená, že platí stejné právo pro všechny a nemůže se stát, že by někdo bohatý zůstal nepotrestán za zločin, za který jde někdo chudý sedět. Jsem všemi deseti pro beztřídní společnost a považuju „classism“ za naprosto stejné svinstvo jako „racism“. Vlastně ne za stejné – za větší, protože narozdíl od rasismu je zohledňování třídních rozdílů stále ještě považováno za společenskou normu.

    Je nutno neopomíjet starou, ale stále platnou poučku: „Nejenom smetana plave nahoře.“ Příslušnost k vyšší třídám není a nikdy nebyla zárukou kvality (ať už morální či genetické). Z čehož plyne, že příslušnost k vyšší či nižší společenské třídě nemůže a nesmí být kritériem k hodnocení daného člověka – stejně jako jím nemůže a nesmí být rasa, náboženské přesvědčení nebo sexuální orientace.

    Lži-elity zneužívají třídního systému a uzurpují si vedoucí místo ve společnosti. Odstraněním třídního rozdělení budou odstraněny i lži-elity, protože váha něčího slova už nebude odvozována od váhy jeho peněženky. Společnost si konečně přestane vážit lidí, kteří „něco znamenají“ a začne si zase vážit lidí, kteří „něco umějí“ a „něco vědí“.

    CO je na tom špatně?

    Posláno 20. 11. 2006 ve 20.44 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [98] Miloš
    Na komentář reagoval [99] Arthur Dent
    Na komentář reagoval [102] aTeo
  98. avatar [98] Miloš: nový

    [97] lefty: Pro mě beztřídní společnost znamená to, že mám stejné možnosti jako člověk, který vydělává desetinásobek mého platu.
    Tzn. že si za svou desetinu mohu opatřit všechno, co on. Blábol.

    Beztřídní společnost znamená, že nikdo není zvýhodňován na základě toho, v jaké rodině se narodil. Když se narodím v rodičům, jejichž IQ činí dohromady 75, tak mě to znevýhodní i v „beztřídní společnosti“.

    Beztřídní společnost znamená, že platí stejné právo pro všechny
    Omyl. tomu se říká právní stát.

    Odstraněním třídního rozdělení budou odstraněny i lži-elity
    Třídy odstraníš jen tak, že všechny okradeš a zbídačíš, Pak si budou všichni rovni. Tzv. beztřídní společnost snad ještě může fungovat v nějaké uzavřené společnosti (třeba sekta), ale v globálním hledisku je to blábol a podvod.

    Posláno 20. 11. 2006 ve 21.14 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [99] Arthur Dent
  99. [99] Arthur Dent: nový

    [97] lefty: Beztřídní společnost tu pak tedy je. Pokud někdo vydělá desetinásobek mého platu, koupí si desetkrát víc věcí – ale já si je mohu koupit také, není tu nic, co by mi to zakazovalo. To že na to nemám je věc jiná a nesouvisí s třídami. To o čem mluvíš ty není společnost bez tříd, ale společnost bez rozdílů, která vychází z toho, že všichni lidé jsou stejní, stejně pracovití, mají stejné potřeby a jsou – a jo, říznu do toho – stejně užiteční a stejně potřební. Ale oni nejsou. Než začneš zvracet krev, tak si prosím uvědom, co jsem napsal. Ndetvrdím nic o vyhubení neužitečných, netvrdím nic o tom, kdo bude určovat kdo je a kdo není, říkám jen že někteří lidé jsou užiteční víc a jiní míň, i když říkat něco takového zastáncům „beztřídnosti“ je srovnatelné s házením šutrů do hejna husí :)

    Jinak bych opakoval to co napsal [98] Miloš:.

    Posláno 20. 11. 2006 ve 21.22 | Odpovědět
  100. [100] Anonym2: nový

    [67] Anonym2: Zvláštní, chvilku jsem asi vážně věřil, že mi něco chytrého odpoví.

    [79] aTeo: Co takhle koupit letenku všem komunistům, ať si to tam jdou užít. Ale proboha jen né zpáteční!

    Zabij socana, posílíš ekonomiku :)

    Posláno 20. 11. 2006 ve 22.40 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [101] Miloš
  101. avatar [101] Miloš: nový

    [100] Anonym2: Zabij socana, posílíš ekonomiku :)
    K tomu pěkný citátek z http://pavelkohout.blogspot.com/…archive.html – termín „levicový ekonom“ je koneckonců stejný protimluv jako například dietní sádlo, nealkoholická vodka nebo realistický volební program… (prvně jsem to četl onehdá v MFD)

    Posláno 20. 11. 2006 ve 23.01 | Odpovědět
  102. [102] aTeo: nový

    [97] lefty: Na otázku, co je špatného na beztřídní společnosti, odpovídám: NIC. Ona totiž neexistuje, nikdy neexistovala a existovat nemůže. Je to fikce marxistické ideologie, stejně jako „věčný život“ v křesťanství. Problém je ovšem v metodách, jak tohoto nerealistického cíle dosáhnout. A tou nejzrůdnější metodou je třídní boj. Dejme tomu vykořisťovaných proti vykořisťovatelům. Jenomže… ze „sobě rovných“ se vždycky vygenerovali „sobě rovnější“ a „nejrovnější“. A ti pod heslem: „Zabij třídního nepřítele, posílíš naše pozice.“ vraždili, znárodňovali, kolektivizovali, a ožebračovali všechny, které vyhodnotili jako režimu neprospěšné a nepohodlné. Dokonce se vyvražďovali i sami mezi sebou. Historicky je tato etapa naštěstí překonaná. Fidel ve své rezervaci nevybudoval žádnou beztřídní společnost, ale obrovský koncentrák. A Stalin má na svědomí více obětí, než Hitler. Potřebuje lidstvo ještě další podobný experiment? Odpověz si sám…

    Posláno 21. 11. 2006 v 1.01 | Odpovědět
  103. [103] K.Zeman: nový

    Byl jsem jeden z těch co také museli zaplatit tvrdou daň zato,že už tenkrát nesouhlasili s režimem.Můj otec svým životem.Tenkráte jsme si mysleli,že demokracie je to,když svůj názor mohu svobodně vyjádřit.Moc jsem se mýlil.Zvláště,když mi to v současné době,někteří bejvalí komunisté v ODS dali patřičně najevo.Jako příznivec ČSSD,šel jsem na předvolební mítink této strany,kde několik opilých pravičáků vyprovokovalo rvačky,při kterých jsem byl tak trochu zraněn,aniž bych se něčeho sám zůčastnil.Pak jsem si uvědomil,že je to ještě horší než v dobách minulých.Mohu jenom potvrdit,že největšími štváči a zároveň i rváči proti demokratickým silám a jmenovitě Paroubkovi,jsou bejvalí StBáci a skalní komunisté.Totiž oni se chtěji v očích pravičáků představovat jako „demokrati“.

    Posláno 21. 11. 2006 ve 23.50 | Odpovědět
  104. avatar [104] ShadoW: nový

    A moje oblíbená antisocialistic­ká/komunistic­ká/levičácká fráze: „Boj za mír je jako soulož za panenství.“

    Mimochodem ten nový design komentářů je krása, dgx. :-)

    Posláno 22. 11. 2006 v 10.34 | Odpovědět
    Na komentář reagoval [108] MiKee
  105. [105] Martin: nový

    Souhlasím s tím, že komunisti jsou zlo. Dodnes nechápu, proč se všichni světoví komunisti neodstěhují do Severní Koreje, vždyť to pro ně musí být ráj na zemi !
    Proč se snaží vnucovat svoje myšlení tady a proč se neodstěhují tam, kde by je měli rádi ?

    Komunisti ! Severní Korea vás chce ! Běžte tam, bude vám lépe. A nám určitě taky.

    Posláno 22. 11. 2006 ve 13.29 | Odpovědět
  106. avatar [106] Goulias: nový

    Nikoho bych nezabíjel ale zakázal bych KSČM a hotovo.
    Udělal bych Prověrky a kdo kdy byl v KSČ tAK AŤ JEDE NA KUBU.
    nO VONO BY JICH V TÉ VLÁDĚ ASI MOC NEZŮSTALO A TO JE ONO Asi by nás muselo opusti polovinu obyvatel a to by pak na kubě vystupovali v pěti stupech a na druhý straně by to zas padalo do moře .Kuba by to ale potřebovala a komunisti taky .

    Posláno 23. 11. 2006 v 10.54 | Odpovědět
  107. avatar [107] David Grudl: nový

    Když jsme u těch zločiných režimů, Voskovec a Werich měli takovou pěknou básničku o fašistech:

    Když fedrujete očistu, zabte jednoho fašistu.
    Když už jsem u tý očisty, zabte radši dva fašisty.
    Když potkáš fašisty tři, tak je natři všechny tři.
    To už nedá větší práci místo tří vzít čtyři náci.
    Schválí ti to celý svět, když jich vodkrágluješ pět.
    Když máš ovšem velké štěstí, můžeš pěstí bušit do šesti.
    Krásný, ale tedy krásný, je pověsit před dům na lampu fašistů sedum.
    Vem fašistů vosum, rozsekej a sypej kosům.
    Fašisti jsou prevíti, vyprav pohřeb devíti.
    Ať jim světlo věčné svítí, kráglujte je po desíti.
    Desítí se nedej másti, vyprav funus jedenácti.
    Neb dvanácti.
    Či třinácti.
    Neb čtrnácti.
    Neb patnácti.
    Neb šestnácti.
    Můžeš jít až do devatenácti.
    Á mužeš jich vzít přes dvacet i když se to nerýmuje.

    Posláno 27. 11. 2006 ve 14.37 | Odpovědět
  108. avatar [108] MiKee: nový

    [104] ShadoW: Ten design komentářů je krásný, ale už jsem ho někde viděl (myslím nápad s komiksovou bublinou). Ale stejně se každý webmaster a webdesigner někde inspiruje…

    Zpět k tématu – vzpomínám, jak jsem byl v pionýru a na ten pocit, který se odehrával uvnitř, když jsem odevzdával naší skupinové vedoucí legitku pár dní po událostech na Národní. Tenkrát na mě koukala jak na vraha a ještě opakovala: „Dobře si to rozmysli, aby sis nezkazil celý život!“ A já si to nerozmyslel. Byl to první skvělý pocit toho druhu.

    A za pár let ji osud celkem „vytrestal“ a možná i díky tomu taky lecos pochopila a dneska s ní rád pokecám. A na tuhle historku si i s úsměvem vzpomeneme. A to jsem si tenkrát myslel, že už ji ani nikdy nepozdravím…

    PS: Ta vůně kapitalismu, to je jasná věc! Naši rodinní známí měli doma hroznou spoustu věcí ze západu a voněl jim takhle celý byt. A jak mi vždycky u nich na návštěvě bylo skvěle…

    Posláno 5. 12. 2006 ve 2.16 | Odpovědět
  109. [109] !!!: nový

    Tady je mateřská školka-vyčistit zuby a chrápat parchanti!!!

    Posláno 19. 1. 2008 v 0.25 | Odpovědět

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Výtah na začátek článku na první komentář

Názory čtenářů v diskusích nejsou názory provozovatele webu, a ten za jejich obsah neodpovídá.

La Trine © 2004, 2008 David Grudl – o webu
provozuje Pachollini.

Jakékoliv užití obsahu, včetně převzetí článků nebo jejich částí, je bez předchozího písemného svolení autora zakázáno.

Ukázky zdrojových kódů smíte používat s uvedením autora a URL tohoto webu bez dalších omezení.